
v 
  
 

 
 

 
Issue 406 
6 July 2020 

Issue 406 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
6 July 2020 
  1 

Complaint by Mr Peter Humphrey about China 24 and News Hour 

Type of case Fairness and Privacy 

Outcome Upheld 

Service CCTV News1 

Date & time 27 August 2013, 12:00 and 14 July 2014, 21:002 

Category Fairness and Privacy 

Summary Ofcom has upheld this complaint about unfair 

treatment in the programmes as broadcast and 

unwarranted infringement of privacy both in 

connection with the obtaining of material included in 

the programmes, and in the programmes as broadcast. 

Ofcom also considers that the breach of Rules 7.1 and 

8.1 of the Code is serious. We are therefore putting the 

Licensee on notice that we intend to consider the 

breach for the imposition of a statutory sanction. 

Case summary 

CCTV News broadcast China 24, a news programme which reported on the arrest of Mr Humphrey and 

included footage of him appearing to confess to a criminal offence. It then broadcast a follow up 

report during News Hour, which reported on Mr Humphrey’s subsequent conviction and included 

footage of him apologising for having committed the offence. He was named in both programmes, 

although his face was blurred.  

Ofcom found that: 

 
1 CCTV News was renamed as China Global Television Network Channel (CGTN) on 31 December 2016, and the 
service continued to operate under the same licence. 
 
2 The complaint was submitted to Ofcom in November 2018.  



 

 
Issue 406 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
6 July 2020 
 
  2 

• The programmes included footage of Mr Humphrey which had the potential materially and 

adversely to affect viewers’ perception of him. The Licensee did not take sufficient steps to ensure 

that material facts had not been presented, omitted or disregarded in a way that was unfair to Mr 

Humphrey. 

 

• The Licensee had not provided Mr Humphrey with an appropriate and timely opportunity to 

respond to the allegations of wrongdoing being made about him in the programmes as broadcast.  

 

• Mr Humphrey had a legitimate expectation of privacy in relation to the filming and subsequent 

broadcast of the footage of him without his consent. In the circumstances, Mr Humphrey’s 

legitimate expectation of privacy was not outweighed by the broadcaster’s right to freedom of 

expression and the audience’s right to receive information and ideas without interference. The 

Licensee had therefore unwarrantably infringed Mr Humphrey’s privacy in respect of the obtaining 

of the material included in the programmes and in the programmes as broadcast.  

Programme summary 

CCTV News was an English language news and current affairs channel. It was renamed as China Global 

Television Network Channel (CGTN) on 31 December 2016. Provision of the service continued under 

the same licence held by Star China Media Limited (the “Licensee”). As the programmes were 

broadcast on the service prior to its rebranding, we have referred to the channel as CCTV News 

throughout.  

China 24, 27 August 2013 

On 27 August 2013, CCTV News broadcast a news programme, China 24, which included a story about 

the complainant, Mr Humphrey, and his wife, who had been arrested in Shanghai for “illegally 

obtaining personal information and selling it on for profit”.  

The presenter introduced the story: 

“Let’s hear from a problem that’s particularly present here now: the 

illegal acquisition and then the use of personal data is one of fastest 

growing crimes in this country. Well on Tuesday, police in Shanghai 

knocked a chink into that, they announced the owners of a foreign 

private investigation firm have been arrested on charges of illegally 

selling personal data belonging to Chinese nationals”.  

A pre-recorded report was then shown. The reporter said: 

“Personal information can be used by others to generate big business. 

Two private corporate investigators, Peter Humphrey and his wife, 

Yingzeng Yu, have been arrested by Shanghai police and now face 

charges over obtaining and selling personal data for illegal purposes. In 

2004 Humphrey and his wife registered ChinaWhys Limited in Shanghai 

providing services including screening potential employees or business 

partners. Several dozen reports prepared by Humphrey and Yu contained 



 

 
Issue 406 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
6 July 2020 
 
  3 

information that seriously violated the legitimate rights of citizens 

according to the investigation by Shanghai police”.  

As the reporter spoke, footage was included of the complainant in handcuffs and with his face 

obscured, being escorted by two police officers down a corridor. The complainant’s wife, also in 

handcuffs and with her face obscured, was then shown being led down a corridor by a police officer. 

Footage was also included of what appeared to be the inside of the complainant’s work office showing 

various ring binders and documents. 

A Shanghai police officer was then shown. He said: 

“These reports contain details such as home addresses, family members, 

real estate and vehicle information”. 

The reporter continued: 

“Humphrey and Yu purchased the detailed personal data, compiled 

them into reports and, sold them to their clients who included 

manufacturers, law firms and financial institutions. Each report was sold 

for over 100,000 yuan. The company’s annual profit was over six million 

yuan”.  

Footage of Mr Humphrey, speaking in Mandarin and with his face obscured, was included in the 

programme. He appeared handcuffed and was described as a “suspect” by a caption and an English 

translation of what he said was broadcast in voiceover: 

“We obtained personal information by illegal means. I regret what I did 

and apologise to the Chinese government”. 

The reporter continued: 

“The number of such cases in Shanghai increased from one, in the first 

half of last year, to 30 cases this year. The Chinese government has 

stepped up measures to protect personal data, pushing for more 

regulated and clearly defined parameters in order to protect the 

legitimate rights of its citizens and companies”.  

The pre-recorded report ended, and the presenter and another reporter discussed the case. The 

presenter commented: “Each one of us can relate to the selling of our personal data, it happens all the 

time over here: you get spam calls, people know our names. But, tell us about how lucrative it was for 

this couple and, what are the details we know other than what the police have already said publicly?”  

The reporter said: 

“According to Shanghai police, on Tuesday the two corporate 

investigators, a Briton and an American, has been arrested in Shanghai 

for illegally selling personal information. And, the personal information 

traded by the two couples included that residents’ addresses and 



 

 
Issue 406 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
6 July 2020 
 
  4 

exit/entering information and information related to real estate 

etcetera. And this is the first case of the Chinese police to crack on 

foreign registered companies who are operating illegally, research and 

trafficking personal information. And Peter Humphrey, who came to 

China more than 30 years ago, worked as a former reporter for the 

Reuters News Agency and, later he worked as an investigator in the next 

14 years. And his wife, Yu Yingzeng, worked or advised in the companies 

in United States, in China, in Hong Kong SAR, in the technology and 

medical products. And the couple have confessed their criminal 

activities, criminal facts to the police and apologised to the Chinese 

government. And, also, the Shanghai police, they released their latest 

data on combatting personal information trafficking: in the first ten days 

of August alone they have arrested more than 126 people and they have 

solved more than 140 related cases”.  

The presenter spoke about the fact people place personal information and data online, including when 

they make purchases and commented: “so obviously there is information out there for people to steal 

if they really want to”. He then said: “talk more about the Peter Humphreys of this world so to speak, 

are there many more of them and how bad is the situation in China today?” 

The reporter responded: 

“Well, according to the data from the Ministry of Public Security, in early 

August the Chinese police have arrested more than 1200 people 

suspected for trafficking personal information data and, more than 700 

million pieces of personal information were seized by the police from 

more than 20 public security organs from across the country including, 

Beijing, Shanghai and Hebei province. And, since 2012, the country has 

carried out three nationwide public campaign[s] to crackdown such 

criminal activities. And, the ministry emphasised that the country will 

maintain a very tough and harsh stance on issues related to cases like 

this and also so as to ensure the people’s legal rights are well protected. 

And also the ministry reminded the people to, well, to increase their 

awareness of protecting personal information”.  

During the headlines and report, various captions were shown. These were: 

“Privacy infringement”.  

“Identity theft”. 

“Personal data protection. Shanghai arrests husband and wife over 

misuse of personal data”. 

“Foreign couple detained in Shanghai. Peter Humphrey: former reporter 

for Reuters”.  



 

 
Issue 406 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
6 July 2020 
 
  5 

“Foreign couple detained in Shanghai. Combating personal information 

trafficking”. 

The report ended and there was no further reference to the complainant.  

News Hour, 14 July 2014 

On 14 July 2014, CCTV News broadcast its lunchtime news programme, News Hour, including a further 

story about the complainant and his wife. The presenter introduced the story:  

“Prosecutors in Shanghai have indicated that a foreign couple, for indict 

a foreign couple for illegally obtaining private information on the 

Chinese”.  

A caption said:  

“Personal information trade. GSK China’s private-eye agents indicted in 

Shanghai for illegal investigation”. 

The presenter then said: 

“The couple, Peter William Humphrey, a 58 year old Briton, and his wife, 

Yu Yingzeng, a 61 year old American national, were arrested in August. 

They were hired by GlaxoSmithKline China’s CFO Mark Reilly as private 

eyes in 2013. It is the first indictment the Chinese prosecutors have 

brought against foreigners for illegal investigations. Prosecutors have 

found that the couple illegally trafficked a huge amount of personal data 

on Chinese nationals to seek profits via a company called ChinaWhys 

Company Limited. The personal data traded by the couple included: 

household registration details, the background of family members, real 

estate, vehicles, call logs, and also exit/entry records. The couple 

obtained the data by methods including: secret photography, infiltration 

or by tailing. Humphrey admitted to having used illegal means in his 

investigations, also expressing regret for his actions”. 

As the presenter spoke, the same footage as in the earlier broadcast was included of the complainant 

and his wife (in handcuffs and with faces obscured) being escorted down a corridor by the police and 

of the inside of the complainant’s work office showing various ring binder files and documents.  

Footage of Mr Humphrey, speaking in English and with his face obscured, was included in the 

programme. Unlike in the first broadcast, Mr Humphrey did not appear to be handcuffed. He was 

described as a “defendant” by a caption. He said: 

“I deeply regret having offended any Chinese law, it certainly was not 

our intention to violate Chinese law or to cause any harm. And, you 

know, if we have broken Chinese law then I feel very ashamed about 

that and I am very regretful about that and I apologise to the Chinese 

government for this”.  



 

 
Issue 406 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
6 July 2020 
 
  6 

The report ended and there was no further reference to the complainant.  

Summary of the complaint and Licensee’s response 

Complaint 

Unjust or unfair treatment 

a) Mr Humphrey complained that he was treated unjustly or unfairly in the programmes as broadcast 

because: 

 

i) The programmes included footage of him which made it appear, falsely, that he was 

voluntarily confessing to crimes for which, at the time of broadcast, he had been neither tried 

nor convicted. He said that the purpose of Chinese authorities in requiring him to make the 

purported confessions was to “subvert due course of justice and deprive me of the right to a 

fair trial”. He added that the broadcaster was aware that he was being forced to make the 

statements he did.  

 

ii) He was not given an opportunity to contribute to or comment on the programmes either 

before or after they were broadcast.  

Unwarranted infringement of privacy 

b) Mr Humphrey complained that his privacy was unwarrantably infringed in connection with the 

obtaining of material included in the programmes because the footage of him was filmed by the 

broadcaster’s journalists without his consent. He said that he had agreed to be interviewed by 

print media but not to be filmed and that, in order to secure footage of him, the police lied to him 

and told him that no cameras would be present. In addition, he said that, prior to being filmed, he 

had been kept for prolonged periods in a detention centre, denied “normal” food, and denied 

medical treatment. He alleged that, prior to the filming of the first purported confession, he had 

been sedated. He said that the broadcaster was aware of these circumstances.  

 

c) Mr Humphrey complained that his privacy was unwarrantably infringed in the programmes as 

broadcast because the footage of him was included in the programmes without his consent.  

Licensee’s response 

Background 

The Licensee said that, in 2013, the Chinese police were involved in an operation which targeted the 

illegal trafficking of personal data. The Chinese government had stepped up measures to protect 

personal data in order to protect the legitimate rights of people and companies in China, which was 

reflected in the number of such cases in Shanghai alone increasing by 30 times in a year and that the 

Chinese police had arrested more than 1200 people suspected of trafficking personal data. The 

Licensee said it was covering several cases in China around that time in order to educate the public 

about this type of criminal offence and the kind of punishments involved, which it said was a matter of 

strong public interest.  



 

 
Issue 406 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
6 July 2020 
 
  7 

The Licensee said that, although Mr Humphrey’s case was one of the many cases that the Chinese 

police were investigating at that time, this was the first to involve foreign suspects. The Licensee 

therefore considered this case to be of clear public interest to its international audience.  

The Licensee said that it covered Mr Humphrey’s case on CCTV News from the time of his arrest on 27 

August 2013 through to his trial and subsequent conviction on 8 August 2014. It said that Mr 

Humphrey was a “corporate investigation specialist” with his own business based in Shanghai 

(ChinaWhys Limited). It noted that the Shanghai No 1 People’s Court convicted Mr Humphrey of the 

unlawful acquisition of personal information of citizens and sentenced him to two years and six 

months’ imprisonment, deportation and a fine. The Licensee provided Ofcom with a copy of the 

judgment translated into English. It said that the judgment could have been, but was not, appealed by 

Mr Humphrey within ten days. It added that Mr Humphrey was released seven months early and 

returned to the UK in June 2015.  

The Licensee said that during the trial of Mr Humphrey, he did not object to the facts and evidence 

underlying the accusations made against him. It said that Mr Humphrey argued that he and his wife 

were unaware of the illegality of the purchase and use of personal information, but this was not 

accepted by the court. The Licensee said Mr Humphrey expressed regret for his actions and asked the 

court for a lesser punishment.  

Unjust or unfair treatment 

In relation to the first broadcast which was subject to this complaint (China 24, 27 August 2013) the 

Licensee said that it was invited by the Ministry of Public Security, along with other Chinese media, to 

interview Mr Humphrey at a detention centre in Shanghai. The Licensee said it asked the police in 

advance of the interview whether Mr Humphrey had consented to being interviewed, and a short note 

indicating Mr Humphrey’s consent was provided to it and other media outlets. The Licensee provided 

Ofcom with a copy of the consent which was handwritten, dated 24 August 2013, and appeared to be 

signed by Mr Humphrey. The consent note said: “I agree to meet Chinese journalists for an interview”.  

In relation to the second broadcast which is subject to this complaint (News Hour, 14 July 2014) the 

Licensee said that it was again invited, with other Chinese media, by the Ministry of Public Security to 

interview Mr Humphrey at a detention centre in Shanghai. Again, the Licensee said that, in the 

absence of direct access to the Mr Humphrey, it asked the police in advance of the interview whether 

he had consented to being interviewed, and that a slightly longer letter indicating Mr Humphrey’s 

consent was provided to it and other media outlets. The Licensee provided a copy of a letter that 

appeared to be signed by Mr Humphrey. The letter was dated 12 July 2014 and read: 

 “Dear Sirs, 

 

I agree to be interviewed by a Chinese media group not exceeding 10 

media personnel including writing journalists and authorised journalists. 

The interview will be conducted in a meeting room environment with 

no interrogation cage and handcuffs.  

 

I will respond to questions in English and perhaps a few words of 



 

 
Issue 406 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
6 July 2020 
 
  8 

Chinese language.  

 

I understand that the questions will cover the following issues: 

• The operational situation of our company 

• Relations with GSK 

• Private information of Chinese citizens 

• Personal conditions in detention centre 

I have been told by the PSB3 that the purpose of this interview is to 

obtain an outcome of our case which will be favourable and lenient”.  

The Licensee pointed out that there was nothing in either note of consent which suggested that Mr 

Humphrey had agreed to meet print journalists only, or that Mr Humphrey objected to filming.  

The Licensee said that, on both occasions, Mr Humphrey would have been aware of the CCTV camera 

and microphone as both were labelled. It said it was apparent from his complaint that Mr Humphrey 

was aware that the broadcaster was present, and he did not ask the CCTV journalist to stop filming on 

either occasion. The Licensee said that, had he done so, the filming would have stopped.  

Although the first consent note did not set out areas for questioning, the Licensee said that, as a 

former journalist himself, it would have been apparent to Mr Humphrey that he was being 

interviewed by the news media in relation to the allegations he faced and that he was being given the 

opportunity to address those allegations. 

The Licensee said that, in the case of both interviews, the CCTV journalist involved confirmed that Mr 

Humphrey did not appear to them to be in distress or under duress, nor did he appear to be sedated 

or drugged. Rather, he answered the questions that were put to him by the journalists in a normal, 

coherent and calm manner. It said this was consistent with the footage of Mr Humphrey included in 

both programmes. It added that, although the footage was brief, the complainant did not appear 

visibly distressed or sedated.  

The Licensee said the CCTV journalist also confirmed that no police officers asked questions of Mr 

Humphrey in the interview, and that the police did not provide it with a script. The Licensee also said 

that it had no reason to believe that Mr Humphrey was being mistreated in any way as a suspect in 

custody in a Chinese detention centre. The Licensee said that in neither interview did Mr Humphrey’s 

appearance and demeanour seem abnormal and he did not say anything in either interview to suggest 

that he was being mistreated.  

The Licensee said that the footage included in the programmes made clear to viewers that Mr 

Humphrey was being interviewed while in police custody. The Licensee said that although Mr 

Humphrey disputed that his admission and apology to the Chinese government was voluntary, the 

words appeared to be voluntarily spoken in a calm and normal way. The Licensee said that the CCTV 

journalist did not believe that there were any indications that Mr Humphrey was being forced to say 

any words or was reading from a script. The Licensee said that it did not accept that what Mr 

 
3 Ofcom understood this to be a reference to the Public Security Bureau (a Chinese police organisation). 



 

 
Issue 406 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
6 July 2020 
 
  9 

Humphrey said was presented in an unfair or deceptive way as there was no contradiction between 

what he said in the two broadcasts and what he said in his trial.  

The Licensee said that the broadcast of the programmes in the UK would have had no effect on Mr 

Humphrey’s ability to obtain a fair trial in legal proceedings. Further, the Licensee argued that there 

was no material risk of prejudice from outside sources of information such as the media as the 

presiding judges were able to come to an independent view. It therefore did not accept that the 

purpose of the interviews was to deprive the complainant of a fair trial. Instead, it said that the 

purpose of the interviews was to give him an opportunity to comment on the case against him. The 

Licensee also denied any suggestion that it was aware prior to the first interview that Mr Humphrey 

may confess to charges. The Licensee said that, on the basis that they had been provided with Mr 

Humphrey’s consent confirming that he consented to the interviews with groups of journalists, they 

attended to ask him questions and give him an opportunity to respond.  

The Licensee said it was unaware of any mistreatment of Mr Humphrey in custody, and that the 

prosecution informed the CCTV journalist prior to the second interview that, while Mr Humphrey and 

his wife had been in custody, he had had regular visits from the UK/US consulate and their legal 

representation. The Licensee said that the CCTV journalist was also informed that Mr Humphrey’s 

rights to medical treatment and to send and receive correspondence had been exercised.  

In relation to providing an opportunity to contribute or comment following the interviews but before 

broadcast, the Licensee said it did not consider this to be necessary as Mr Humphrey had provided his 

consent to being interviewed by a group of Chinese news journalists and did not behave in any way 

during the interview to suggest that he was under duress or no longer consented to being filmed. It 

added that, as Mr Humphrey remained in custody at the relevant time, it may not have been possible 

to obtain his reply in the time available before broadcast.  

Unwarranted infringement of privacy 

The Licensee repeated its submissions as set out above regarding the steps it took to obtain the 

consent of Mr Humphrey.  

It also said that the news coverage of Mr Humphrey’s case, including his arrest, admission to breaking 

Chinese law, and apology was of strong public interest to the international (and Chinese) audience. 

The Licensee said it was covering a series of different personal data trafficking cases in China around 

that time in order to educate the public about this type of criminal offence and the punishments 

involved. It added that enforcement of laws relating to the protection of personal data remains a 

topical issue worldwide. It noted that Mr Humphrey’s case was the first case that the Chinese police 

were investigating at that time which involved a foreigner and was therefore of particular public 

interest. It also reiterated the CCTV journalist’s views and its own observations from the footage 

regarding Mr Humphrey’s demeanour, and said that it had no reason to believe Mr Humphrey was 

being mistreated in custody.  

 

In relation to the China 24 broadcast, the Licensee also said that the footage of Mr Humphrey included 

in the programme constituted a total of 15 seconds, of which he spoke for only about eight seconds in 

a report that was just over five minutes in length, so less than 2.5 per cent of the programme included 



 

 
Issue 406 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
6 July 2020 
 
  10 

footage of Mr Humphrey’s admission to breaking Chinese law and apologising.  

 

In relation to the News Hour broadcast, the Licensee said that the footage of Mr Humphrey included in 

the programme constituted a total of 36 seconds, of which he spoke for only about 30 seconds in a 

report that was just over one minute in length, so about 30% of the report included footage of Mr 

Humphrey’s expression of regret in offending any Chinese law and apologising.  

The Licensee said that in both broadcasts, Mr Humphrey’s face was blurred at all times. 

Preliminary View 

Ofcom’s Preliminary View was that the complaint should be upheld. Both parties were given the 

opportunity to make representations on the Preliminary View. Both parties submitted representations 

which, insofar as they are relevant to the complaint entertained and considered by Ofcom, are 

summarised below.  

Complainant’s representations  

Mr Humphrey said that at the time of the broadcast of the programme in August 2013, the Licensee 

could not have known that there would be no jury at the trial which happened in August 2014. In any 

case, Mr Humphrey said that it was wrong of the Licensee to suggest that the judicial system in China 

could not be influenced by the media. Mr Humphrey also said that the “role of the broadcast of forced 

confessions is to spread a presumption of guilt before trials happen, to send dissuasive messages and 

to twist public opinion”. Mr Humphrey therefore considered it “preposterous” for the Licensee to 

claim that the broadcast of his alleged forced confessions on CCTV News would not have hindered his 

right to a fair trial. 

With regards to informed consent, Mr Humphrey said that “under condition of extreme duress there 

can be no informed consent”. Mr Humphrey also disagreed with the Licensee’s claim that at the time 

of filming him, he did not appear to be under duress. In doing so, Mr Humphrey provided details of the 

conditions he was placed in during his detention, and referred to records which provided further 

details about this. Mr Humphrey said that he did not consider the Licensee’s claim that it did not have 

direct access to him prior to the filmed interrogation was a valid justification for not asking him for his 

consent once the reporters entered into contact with him. He said that the Licensee’s representatives, 

who were present at the time he was filmed, did not tell him about the nature and purpose of the 

programme or that footage of him would be broadcast in the UK (as well as China) “confessing to 

crimes or apologising to the Chinese government”. 

Mr Humphrey disagreed with the Licensee’s statement that it was a reporter who asked him questions 

in the footage included in the China 24 programme. He said that it was a police officer who asked him 

questions and he provided Ofcom with evidence of this.  

In relation to heads b) and c) of the complaint, Mr Humphrey said that the public interest of the 

coverage of his story was not sufficient to justify the inclusion of his alleged forced confessions in 

programmes, which he said significantly prejudiced his right to a fair trial. Mr Humphrey also said that 

he was not complaining about general coverage of his story in the media, but the way in which the 



 

 
Issue 406 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
6 July 2020 
 
  11 

Licensee specifically covered it. In particular, he said that other media had covered the story of his 

arrest without relaying the content of his “so-called ‘confessions’”.  

Mr Humphrey also disputed the accuracy of statements made in the broadcast, including that the 

original arrest was made on charges of “selling personal information” rather than the lesser charge of 

illegally obtaining personal information. However, we considered these additional allegations to be 

outside the scope of the original complaint as entertained by Ofcom and therefore they are not 

covered in this Decision. 

Licensee’s representations 

The Licensee said the complaints related to historic broadcasts and the service on which the 

programmes had been broadcast was renamed in late 2016. It said that in the intervening period, the 

service had changed and evolved considerably, including in relation to its editorial staff, production 

and practices. It reiterated that, while it had engaged with Ofcom throughout the process, it still 

maintained its objection to the complaint being entertained by Ofcom in light of the fact that several 

years had passed between the broadcasts and the complaint being brought, and indeed between Mr 

Humphrey’s release from prison and bringing a complaint. The issue of delay in bringing the complaint 

was considered in our decision to entertain the complaint and is not addressed further in this 

Decision. 

With regards to informed consent, the Licensee said it took several steps which it said it believed at 

the time to be sufficient to meet Ofcom’s test for informed consent. These included checking that Mr 

Humphrey had provided his consent to being filmed for an interview on both occasions. It also 

reiterated that Mr Humphrey did not show signs of distress during the interviews and at no time did 

he ask for the filming to stop, and had he done so, those filming him would have agreed to stop. 

In relation to the presentation of material facts in the programmes, the Licensee said that, at the time 

of broadcast, it considered that it had presented the material facts in a fair way. It said that Mr 

Humphrey was interviewed directly while in custody and only a very small amount of footage of him 

was included to illustrate what he said. It reiterated that it would have been clear to the audience that 

Mr Humphrey had made such statements while in custody and awaiting trial. It also said that the 

statements which Mr Humphrey made were not contradicted by what he later said in his trial.  

With regards to head a)ii) of the complaint, the Licensee said that Mr Humphrey was in custody at the 

time and the purpose of attending his interview in prison was to gather his response to the allegations 

against him. It added that since it believed, in good faith, that Mr Humphrey had provided his consent 

to being interviewed by a group of Chinese news journalists and did not obviously appear to be under 

duress, it did not consider, at the time, that it was necessary in the circumstances to give Mr 

Humphrey a further opportunity to respond.  

The Licensee disagreed with Ofcom’s balancing of the complainant’s Article 8 privacy rights and 

broadcaster’s Article 10 rights to freedom of expression. The Licensee said that it covered the case of 

Mr Humphrey from the time of his arrest on 27 August 2013, through to his trial and subsequent 

conviction on 8 August 2014. It said that at the time, it believed that the news coverage of Mr 

Humphrey’s case, including his arrest, admission to breaking Chinese law and apology to the Chinese 



 

 
Issue 406 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
6 July 2020 
 
  12 

government, was of strong public interest to the international (and Chinese) audience. It said that it 

was covering a series of different personal data trafficking cases in China around that time in order to 

educate the public about this relatively new type of criminal offence and the kind of punishments 

involved. It added that at the time the programmes were broadcast, very few people understood or 

were even aware that personal data trafficking was a criminal offence in China. Such law relating to 

the protection of personal data and the law enforcement/regulation of the same remain a topical 

issue worldwide. It said that Mr Humphrey’s case was one of the many cases that the Chinese police 

were investigating, the difference being that Mr Humphrey’s case was the first one to involve a 

foreigner.  

Decision 

Ofcom’s statutory duties include the application, in the case of all television and radio services, of 

standards which provide adequate protection to members of the public and all other persons from 

unjust or unfair treatment and unwarranted infringement of privacy in, or in connection with the 

obtaining of material included in, programmes in such services. 

In carrying out its duties, Ofcom has regard to the need to secure that the application of these 

standards is in the manner that best guarantees an appropriate level of freedom of expression. Ofcom 

is also obliged to have regard, in all cases, to the principles under which regulatory activities should be 

transparent, accountable, proportionate and consistent and targeted only at cases in which action is 

needed. 

In reaching the decision, Ofcom carefully considered all the relevant material provided by both parties. 

This included a recording of the programmes as broadcast, both parties’ written submissions and both 

parties’ representations in response to the Preliminary View. After careful consideration of the 

representations, we considered that the points raised did not materially affect the outcome of 

Ofcom’s Preliminary View to uphold the complaint.  

Unjust or unfair treatment  

When considering complaints of unjust or unfair treatment, Ofcom has regard to whether the 

broadcaster’s actions ensured that the programme as broadcast avoided unjust or unfair treatment of 

individuals and organisations, as set out in Rule 7.1 of Ofcom’s Broadcasting Code (“the Code”).  

In addition to this Rule, Section Seven (Fairness) of the Code contains “practices to be followed” by 

broadcasters when dealing with individuals or organisations participating in, or otherwise directly 

affected by, programmes, or in the making of programmes. Following these practices will not 

necessarily avoid a breach of Rule 7.1, and failure to follow these practices will only constitute a 

breach where it results in unfairness to an individual or organisation in the programme.  

a) We first considered Mr Humphrey’s complaint that he was treated unjustly or unfairly in the 

programmes as broadcast. In considering the complaint, we had particular regard to Practices 7.3, 

7.9 and 7.11 of the Code.  

Practice 7.3 sets out that individuals who are invited to make a contribution to a programme 

should normally, at an appropriate stage, be given sufficient information about (amongst other 

things): the nature and purpose of the programme; when (if known) and where the programme is 



 

 
Issue 406 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
6 July 2020 
 
  13 

likely to be first broadcast; the kind of contribution the individual is expected to make (for 

example, whether it will be live or pre-recorded, edited or unedited); the areas of questioning and, 

wherever possible, the nature of other likely contributions; and any changes to the programme 

that might affect their decision to contribute. Taking these measures is likely to result in any 

consent that is given being ‘informed’ consent (which, for the purposes of Rule 7.1 and the Code 

more generally means ‘consent’).  

Practice 7.9 states that before broadcasting a factual programme, broadcasters should take 

reasonable care to satisfy themselves that material facts have not been presented, disregarded or 

omitted in a way that is unfair to the individual or organisation.  

Practice 7.11 states that if a programme alleges wrongdoing or incompetence or makes other 

significant allegations, those concerned should normally be given an appropriate and timely 

opportunity to respond. 

As set out in the “Programme summary”, the China 24 programme included a report on the arrest 

of Mr Humphrey, and his wife, for “illegally obtaining personal information and selling it on for 

profit” and that they “face charges over obtaining and selling personal data for illegal purposes”. 

The report contained details of Mr Humphrey’s company including the services it provided and 

explained that, according to the police, reports prepared by Mr Humphrey and his wife included 

information that “seriously violated the legitimate right of citizens”. Further details were 

mentioned about the information contained in the reports produced by Mr Humphrey and his 

wife, and the amount of money the company charged for these reports. Footage of the inside of 

the company’s office was also shown.  

The China 24 programme also included footage of Mr Humphrey in which he was described as a 

“suspect” in a caption. He was shown speaking to the camera in Mandarin and said: “We obtained 

personal information by illegal means. I regret what I did and apologise to the Chinese 

government”. The programme also said that Mr Humphrey and his wife had “confessed their 

criminal activities, criminal facts to the police and apologised to the Chinese government”.  

The News Hour programme (as set out in the “Programme summary”) included a report which 

provided an update on Mr Humphrey, and his wife. The report said that they had been indicted, 

which was the first indictment to have been “brought against foreigners for illegal investigations”. 

It reiterated details about their arrest and that “Prosecutors have found that the couple illegally 

trafficked a huge amount of personal data on Chinese nationals to seek profits”. Footage of inside 

of the company’s office was also shown. 

The News Hour programme also included footage of Mr Humphrey in which he was described as a 

“defendant” in a caption. He was shown speaking to the camera and said: “I deeply regret having 

offended any Chinese law, it certainly was not our intention to violate Chinese law or to cause any 

harm. And, you know, if we have broken Chinese law then I feel very ashamed about that and I am 

very regretful about that and I apologise to the Chinese government for this”. The programme also 

said that Mr Humphrey had “admitted to having used illegal means in his investigations, also 

expressing regret for his actions”. 



 

 
Issue 406 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
6 July 2020 
 
  14 

We considered that the inclusion of the footage of Mr Humphrey in the two programmes would 

have been understood by viewers as Mr Humphrey confessing to an offence. The comments made 

about Mr Humphrey were framed as statements of fact, rather than allegations about him and the 

police’s evidence which it had relied upon to arrest Mr Humphrey and search his property was 

referred to in the programmes. The footage would also have been understood by viewers as 

showing that Mr Humphrey had chosen to make these statements prior to his trial (the first 

programme said that he had been arrested and described him as a “suspect” and the second 

programme said that he had been indicted and described him as a “defendant”). We considered 

that the programmes had the clear potential materially and adversely to affect viewers’ opinions 

of the complainant.  

The complainant referred in his complaint to the intention of the broadcast confessions being to 

“subvert due course of justice and deprive me of the right to a fair trial” and reiterated his 

concerns in his representations on the Preliminary View, while the Licensee argued that the 

broadcast of the programmes in the UK was inherently unlikely to have an impact on the ability of 

Chinese judges to reach an independent view on the evidence. It is not, however, necessary for 

Ofcom to determine whether Mr Humphrey was deprived of a fair trial due to the broadcast. The 

impact of broadcasting a purported confession on Mr Humphrey’s personal and business 

reputation alone was such that the Licensee should have taken reasonable steps to satisfy itself 

that unjust or unfair treatment was avoided, including through the application of relevant 

Practices of the Code.  

Mr Humphrey alleged he was mistreated in custody and that the Licensee was aware of the 

mistreatment, which the Licensee denies. Ofcom is not able to, and does not need to, definitively 

establish details of the complainant’s treatment in custody or the Licensee’s degree of awareness 

of the same. It is not disputed that Mr Humphrey and his wife were in custody in China facing 

serious criminal charges, and as such were in a vulnerable position. It is not disputed that the 

complainant was handcuffed in the first interview (although not the second). And, while the 

Licensee set out in its submissions on the Preliminary View other steps it said it took to obtain 

informed consent, it is not disputed that the Licensee did not discuss with Mr Humphrey his 

reasons for giving the interview or the nature of his contribution in the absence of those holding 

him in custody (i.e. people who, if there was undue pressure being placed on Mr Humphrey to give 

an interview, might reasonably be assumed to be the ones applying pressure). These factors all 

underlined the particular importance of the Licensee taking reasonable steps to satisfy itself that 

unfair or unjust treatment was avoided. 

Regarding Practice 7.3 on informed consent, in relation to the China 24 programme the Licensee 

relied principally on a short, signed note dated 24 August 2013 purporting to be from Mr 

Humphrey and provided to it (at the Licensee’s request) by the police. The Licensee did not argue 

that it had independently taken steps to inform the complainant of the matters included in 

Practice 7.3, including the nature and purpose of the programme, any specific areas of 

questioning, or the nature of other likely contributions. The short note itself did not cast any light 

on what, if anything, the police had explained to Mr Humphrey about those matters.  



 

 
Issue 406 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
6 July 2020 
 
  15 

In relation to the News Hour programme, a longer note was provided to the Licensee via the 

police, which did set out some areas of questioning. It did not, however, cover other issues in 

Practice 7.3. The note also stated, “I have been told by the PSB that the purpose of this interview 

is to obtain an outcome of our case which will be favourable and lenient”. In Ofcom’s view, this 

clearly implied that failing to consent to the interview would contribute to an outcome which was 

not “favourable and lenient” for Mr Humphrey, and this information was in the possession of the 

Licensee. 

The Licensee argued that Mr Humphrey’s previous role as a journalist meant he would have been 

aware he was being filmed in relation to the allegations he faced and being given an opportunity 

to address them. It also said Mr Humphrey would have been aware that he was being filmed by a 

CCTV journalist and that at no point did he ask for the journalist to stop filming him. It also noted 

Mr Humphrey’s demeanour in each interview did not suggest a lack of informed consent. 

Ofcom considered that there was nothing in the short signed note provided at the time of the first 

interview for China 24 to indicate that the matters in Practice 7.3 had been explained to Mr 

Humphrey, including the nature and purpose of the programme, when and where it would be 

broadcast, areas of questioning and any contractual rights and obligations. The fact the 

complainant had previously worked as a journalist did not remove the need to provide such 

information about the specific broadcast. The note provided at the time of the News Hour 

interview included a little more on the areas of questioning, but also, in Ofcom’s view, carried a 

clear implication that the outcome of the case would be less favourable for Mr Humphrey if he did 

not agree to go ahead with the interview.  

Additionally, Ofcom considered that the fact that Mr Humphrey was confessing to offences in 

advance of trial and in the presence of those holding him in custody was sufficient to create 

substantial doubt as to whether his consent was genuine and informed. These were concerns that 

the provision of short notes provided through the police, and observation of the complainant’s 

demeanour, could not reasonably be hoped to allay in the circumstances of either of the two 

interviews. 

Taking all these factors into account, we considered that insufficient steps had been taken by the 

Licensee to inform Mr Humphrey about the nature and purpose of the programmes, or to provide 

him with the information set out in Practice 7.3. Given this, we considered that the Licensee had 

not obtained Mr Humphrey’s informed consent to contribute to either of the programmes.  

Ofcom next considered the application of Practice 7.9 and the extent to which the Licensee had 

exercised reasonable care in satisfying itself that material facts had not been presented, 

disregarded or omitted in a way that was unfair to Mr Humphrey. We noted the Licensee’s 

contention in its statement in response to the Entertained complaint and submissions on the 

Preliminary View that it would have been apparent that Mr Humphrey was being interviewed 

while in police custody and that the admission and apology to the Chinese government were 

voluntary and were Mr Humphrey’s own words. We also noted the Licensee’s statement that Mr 

Humphrey did not appear to it to be under distress or duress, nor did he appear sedated or 

drugged, and that it was the journalists, rather than the police, who had asked Mr Humphrey 



 

 
Issue 406 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
6 July 2020 
 
  16 

questions. We also considered the Licensee’s submissions on the Preliminary View that only a 

small amount of footage of him was included to illustrate what he said.  

Ofcom considered that the Licensee presented the confession and apologies by Mr Humphrey as 

being genuine, voluntary, in his own words, and sufficient to conclude (in advance of trial) that Mr 

Humphrey had committed criminal offences. We do not consider that it was reasonable for the 

Licensee to have presented the footage of Mr Humphrey in this way because of the evidence that 

the Licensee had at the time that there was cause to doubt that these were genuine, voluntary 

admissions to him having committed criminal offences. This included that the invitation to 

interview Mr Humphrey came from the Ministry of Public Security, that the Licensee had not been 

able to verify the existence of informed consent (for the reasons set out above) and, in the case of 

the News Hour interview, that the Licensee was aware that Mr Humphrey believed that the 

outcome of his case was partly contingent on him giving the interview. Failing to present facts 

which cast significant doubt on whether Mr Humphrey’s statements were made voluntarily, and 

indeed on his guilt, had clear potential to be unfair to the complainant. We did not consider the 

amount of footage used in this case had a bearing on whether or not material facts were 

presented in a way which was unfair to him. We therefore considered that the Licensee did not 

take reasonable care to satisfy itself that material facts were not presented, disregarded or 

omitted in a way that was unfair to the complainant, as set out in Practice 7.9. 

Given the facts set out above, we considered that the Licensee had not followed the requirements 

as set out in Practices 7.3 and 7.9 of the Code. However, as set out in the Foreword to Section 

Seven of the Code, a failure to follow Practices will only constitute a breach of Rule 7.1 where it 

results in unfairness to an individual or organisation in the programme as broadcast. We therefore 

went on to consider whether the inclusion of the footage of Mr Humphrey in the programmes 

resulted in unfairness to him.  

As stated above, Ofcom considered that the inclusion of the footage of Mr Humphrey in the 

programmes as broadcast would have given viewers the clear impression that he had given 

informed consent to appear and was making a genuine, voluntary statement on the basis of which 

it was safe to conclude that he had committed offences. This constituted unjust or unfair 

treatment of the complainant because, in our view, the Licensee had substantial grounds to doubt 

any consent was informed and that the statement was genuine and voluntary, and this was not 

conveyed in the programmes. We took into account the Licensee’s argument that the broadcasts 

could have had no effect on Mr Humphrey’s ability to obtain a fair trial in legal proceedings. As 

noted above, it is not necessary for Ofcom to conclude as to whether the broadcasts prejudiced 

Mr Humphrey’s trial. However, we also took into account that, in the case of the News Hour 

interview, the Licensee had clear evidence that Mr Humphrey was under the impression his giving 

an interview would indeed have an impact on proceedings because his note purporting to give 

consent said: “I have been told by the PSB that the purpose of this interview is to obtain an 

outcome of our case which will be favourable and lenient”. 

We also took into account the Licensee’s argument that Mr Humphrey was ultimately convicted, 

and that his evidence did not contradict the content of his interviews with them. The point is 

somewhat circular in that, having given a broadcast interview, the scope for Mr Humphrey to 



 

 
Issue 406 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
6 July 2020 
 
  17 

present a different account at trial was diminished. However, it is not necessary for Ofcom to 

determine whether Mr Humphrey’s statements broadcast by the Licensee were true, nor whether 

his conviction was safe. The unfairness in this case derives from the failure by the Licensee to 

obtain informed consent and to present facts which would have cast serious doubt on the 

presence of consent and on whether the alleged confession could be taken at face value. 

Taking these factors into account, we considered that material facts were presented, disregarded 

or omitted in a way that was unfair to Mr Humphrey. 

In relation to Practice 7.11, we had regard to the Licensee’s representations on the Preliminary 

View that the interviews provided Mr Humphrey with an opportunity to give his response to the 

allegations. However, given our conclusions above that Mr Humphrey’s informed consent to 

contribute to either programme had not been obtained nor had the Licensee demonstrated that 

Mr Humphrey had been informed about the true nature and purpose of the programmes, it was 

our view that the Licensee could not then rely on him having consented to the interview for the 

purposes of providing his response to the allegations.  

We considered that both programmes made allegations of wrongdoing. While, in the broadcast 

material, Mr Humphrey is heard apparently admitting offences, he does not comment in the 

broadcast material on the scale and precise nature of these. That detail is instead set out by the 

reporter and it is stated or strongly implied that the complainant did the things described and his 

apparent admission relates to all of them (rather than, for example, some of them or to lesser 

offences). Given this, we did not consider the complainant had been provided with an appropriate 

opportunity to respond to the claims made in the programmes. 

Ofcom considered this resulted in unfairness because viewers would have gained the impression 

that Mr Humphrey had voluntarily confessed to all the matters included in the report as 

statements of fact. Taking this into account, Ofcom decided that Mr Humphrey was treated 

unfairly in that he was not been given an appropriate and timely opportunity to respond to the 

claims made in the programmes.  

Unwarranted infringement of privacy 

Having considered unjust or unfair treatment, Ofcom then considered the complaint regarding 

unwarranted infringement of privacy. The complaint in this respect had two closely linked aspects, 

allegedly obtaining footage without consent and including it in the programme without consent. 

In Ofcom’s view, the individual’s right to privacy must be balanced against the competing rights of the 

broadcaster to freedom of expression and of the audience to receive ideas and information without 

undue interference. Neither right as such has precedence over the other and where there is a conflict 

between the two, it is necessary to intensely focus on the comparative importance of the specific 

rights. Any justification for interfering with or restricting each right must be taken into account and 

any interference or restriction must be proportionate. This is reflected in how Ofcom applies Rule 8.1 

which states that any infringement of privacy in programmes, or in connection with obtaining material 

included in programmes, must be warranted. 



 

 
Issue 406 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
6 July 2020 
 
  18 

In addition to this rule, Section Eight (Privacy) of the Code contains “practices to be followed” by 

broadcasters when dealing with individuals or organisations participating in, or otherwise directly 

affected by, programmes, or in the making of programmes. Following these practices will not 

necessarily avoid a breach of Rule 8.1 and failure to follow these practices will only constitute a breach 

where it results in an unwarranted infringement of privacy.  

b) We considered Mr Humphrey’s complaint that his privacy was unwarrantably infringed in 

connection with the obtaining of material included in the two programmes because the footage of 

him was filmed by the broadcaster’s journalists without his consent.  

 

Mr Humphrey had said that he had agreed to be interviewed by “print media” but not to being 

filmed and that, in order to secure footage of him, the police lied to him and told him that no 

cameras would be present. In addition, Mr Humphrey said that prior to being filmed, he had been 

kept for prolonged periods in a detention centre, denied “normal” food, denied medical treatment 

and prior to the filming of the first false confession, had been sedated. Mr Humphrey said that the 

Licensee was aware of these circumstances.  

We assessed the extent to which Mr Humphrey had a legitimate expectation of privacy in the 

particular circumstances in which the material included in the programmes was obtained. The test 

applied by Ofcom as to whether a legitimate expectation of privacy arises is objective: it is fact-

sensitive and must always be judged in light of the circumstances in which the individual 

concerned finds him or herself. 

We took into account that, in both interviews, Mr Humphrey was filmed at a detention centre in 

Shanghai, where access to him would have been limited and was likely to be restricted. We 

considered that this was clearly the case given that the Licensee had only been able to film Mr 

Humphrey having been invited by the Ministry of Public Security. As recognised in Practice 8.8. of 

the Code, prisons or police stations are considered potentially sensitive places, and we considered 

that Mr Humphrey was filmed in a sensitive environment where he was likely to feel vulnerable. 

We also took into account the circumstances which had led to Mr Humphrey being interviewed 

namely, in relation to the first interview, that Mr Humphrey had been arrested for illegally 

obtaining and selling personal data of Chinese nationals, and in relation to the second interview, 

that following a police investigation Mr Humphrey had been indicted. We acknowledged that it 

was a potentially serious offence which resulted in Mr Humphrey receiving a custodial sentence of 

over two years. In addition, we considered that in both interviews Mr Humphrey was filmed 

disclosing highly sensitive information (i.e. apparently confessing to a criminal offence prior to any 

criminal trial having taken place).  

Taking all these factors into account, Ofcom considered Mr Humphrey had a legitimate 

expectation of privacy in connection with the obtaining of material included in the programmes. 

Next, we considered whether the expectation of privacy had been infringed or whether, as the 

Licensee contended, it had obtained informed consent for the filming. For the reasons set out 

above in relation to the heads of Mr Humphrey’s complaint about fairness, we did not consider 

the notes of consent in relation to either broadcast constituted informed consent. It was therefore 



 

 
Issue 406 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
6 July 2020 
 
  19 

not necessary to reach a conclusion on whether the purported consent extended beyond print 

media, although we noted that there was no explicit reference to print media in those notes, and 

we accepted Mr Humphrey would have been likely to have been aware during the course of the 

interviews that TV recording equipment was being used. 

In the absence of informed consent, we considered whether the infringement was warranted. 

Ofcom had regard to Practice 8.5 which states that any infringement of privacy in the making of a 

programme should be with the person’s and/or organisation’s consent or be otherwise warranted. 

The Code states that “warranted” has a particular meaning. Where broadcasters wish to justify an 

infringement of privacy, they should be able to demonstrate why, in the particular circumstances 

of the case, it is warranted. If the reason is that it is in the public interest, the broadcaster should 

be able to demonstrate that the public interest outweighs the right to privacy. Examples of public 

interest could include revealing or detecting crime, protecting public health and safety, exposing 

misleading claims by individuals or organisations or disclosing incompetence that affects the 

public.  

Ofcom carefully balanced Mr Humphrey’s right to privacy regarding the obtaining of the footage 

with the broadcaster’s right to freedom of expression. We took into account the broadcaster’s 

view that there was a public interest in reporting Mr Humphrey’s case, and that an apparent 

admission to breaking Chinese law and apology to the Chinese government would have been of 

particular interest to its international audience, partly because Mr Humphrey’s case was the first 

investigation which had involved a foreigner. We also considered the Licensee’s submission that it 

was covering a series of different personal data trafficking cases in China in order to educate the 

public about this type of criminal offence and the kinds of punishments involved.  

We considered that the programmes reported on a serious issue about the misuse of personal 

data. We also considered that it was important for broadcasters to be able to make programmes 

which report on news stories with a view to imparting information about such topics to the 

audience. However, while we recognised the public interest in reporting on Mr Humphrey’s arrest, 

we considered that it did not warrant filming him in such a sensitive situation and discussing his 

alleged involvement in having committed a criminal offence without having taken further 

measures to verify the circumstances which had led to his interview and to ensure his informed 

consent had been obtained.  

On this basis, Ofcom considered that Mr Humphrey’s legitimate expectation of privacy was 

unwarrantably infringed in the obtaining of the broadcast footage.  

c) We next considered Mr Humphrey’s complaint that his privacy was unwarrantably infringed in the 

programmes as broadcast because footage of him was included in the programmes without his 

consent.  

 

We considered the extent to which Mr Humphrey had a legitimate expectation of privacy in 

relation to the footage of him being included in the programmes, taking into account the context 

in which he was filmed, as set out in detail in head b) above. For the reasons set out at head b), we 

considered that the footage of Mr Humphrey included in the programmes as broadcast showed 



 

 
Issue 406 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
6 July 2020 
 
  20 

him in a highly sensitive environment and revealed highly sensitive information about him, i.e. 

apparently confessing to a criminal offence prior to any criminal trial taking place. We 

acknowledged that the Licensee had blurred Mr Humphrey’s face in the programmes and that 

taking such steps may limit the extent of the intrusion into a person’s privacy. However, in this 

case, we considered viewers would have been able to easily identify Mr Humphrey from the 

programmes given that he was named, the name of his company was revealed and details were 

given about his career. In any case, given the highly sensitive information included in the 

programmes, the intrusion into Mr Humphrey’s privacy was still significant despite the steps taken 

to obscure his face. We therefore considered that he had a legitimate expectation of privacy 

regarding the inclusion of the footage in the programmes as broadcast.  

As in head b) above, we found that Mr Humphrey’s consent to be filmed had not been secured. It 

also did not appear that the Licensee had subsequently obtained his consent for the interviews to 

be broadcast. 

We next considered whether the infringement was warranted. We had regard to Practice 8.6 of 

the Code which states that if the broadcast of a programme would infringe the privacy of a person, 

consent should be obtained before the relevant material is broadcast, unless the infringement of 

privacy is warranted. 

We therefore went on to consider whether the broadcast of the material was “warranted” within 

the meaning set out in the Code (see above under head b).  

We took into account the public interest arguments put forward by the Licensee (as set out under 

head b)). This included taking into account the Licensee’s representations on the Preliminary View 

that at the time the programmes were broadcast, very few people understood or were aware that 

personal data trafficking was a criminal offence in China. We also acknowledged that the Licensee 

said that there was only a small amount of footage of Mr Humphrey included in the programmes 

and his face had been obscured. However, as with head b) above, although we recognised the 

public interest in reporting on Mr Humphrey’s case and the broadcaster’s right to be able to 

report news stories and impart information to the audience, we considered that it did not warrant 

the intrusion into his legitimate expectation of privacy in this case. This is because he was shown 

in such a sensitive situation and footage of him apparently confessing to a criminal offence (in 

advance of his criminal trial) was included without the Licensee having taken further measures to 

verify the circumstances which had led to the interview and to confirm that his consent had been 

obtained.  

On balance, we did not consider that the broadcaster’s right to freedom of expression and the 

audience’s right to receive information and ideas about the matters explored by the programmes 

outweighed the very significant intrusion into Mr Humphrey’s right to privacy. 

Ofcom therefore considered that there was an unwarranted infringement of Mr Humphrey’s 

privacy in the programmes as broadcast. 



 

 
Issue 406 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin 
6 July 2020 
 
  21 

Ofcom has upheld Mr Humphrey’s complaint of unjust or unfair treatment and unwarranted 

infringement of privacy in connection with the obtaining of material included in the programmes 

and in the programmes as broadcast.  

Ofcom also considers that the breach of Rules 7.1 and 8.1 of the Code is serious. We are therefore 

putting the Licensee on notice that we intend to consider the breach for the imposition of a 

statutory sanction. 


