
 
 
 
 
118/98 18 December 1998  
 
 

ITC IMPOSES £2M FINANCIAL PENALTY 
FOR 

“THE CONNECTION” 
 
 
Members of the ITC have imposed a financial penalty of £2 million on Central 
Independent Television plc (Central) for grave breaches of the Programme Code in the 
documentary The Connection, made by Carlton UK Productions and broadcast by 
Central on the ITV Network on 15 October 1996.  Central, which has admitted the 
breaches,  has also been directed to broadcast an apology on the ITV network, the 
terms of which must be agreed by the Commission.  The ITC has made it clear to the 
Board of Carlton Communications plc, the parent company of Central, that the 
Commission had seriously considered whether Central’s licence should be shortened 
and that they would have no hesitation in applying that sanction were Code breaches 
of a similarly serious nature to be identified concerning any other programme. 
 
In a statement on the issues raised by The Connection, Sir Robin Biggam, ITC 
Chairman said: “The facts revealed even in the investigation instituted by Carlton 
demonstrate that The Connection was not only comprehensively in breach of the ITC 
Programme Code, but involved a wholesale breach of trust between programme-
makers and viewers.  The programme set out with ambitious claims to demonstrate the 
existence of a major new route for drug-running into the UK.  But much of what was 
offered as evidence used to substantiate this was fake.  In relation to this major section 
of the programme, little was as it seemed.   
 
“The size of the financial penalty imposed by the ITC reflects the scale of the 
programme’s ambition and the consequent degree of deception of viewers.  The Board 
of Carlton Communications plc should be in no doubt that such an unprecedented 
breach of compliance must not be allowed to recur. 
 
 
 



 - 2 - 

“The ITC has been given assurances by Carlton that new procedures and personnel are 
in place to prevent a repetition of such breaches of the Code.  The Commission note 
these.  However, Carlton needs to consider further its mechanisms and culture, in so 
far as they relate to the commissioning and production of documentary and current 
affairs programming.” 
 
Commenting on the wider implications of this case Sir Robin continued: 
 
“This case demonstrates all too clearly that care is needed where filming, remote from 
management supervision, is involved.  The same applies where key personnel in a 
production have little or no prior TV experience.  The broadcasting industry has been 
subject to a process of casualisation, with many fewer people employed on staff, and 
more on a freelance basis.  There are lessons here for all broadcasters, who must 
ensure that the mistakes revealed in the implementation of our Code are not repeated. 
 
“This particular incident must not discourage broadcasters from the objective of 
providing high quality documentary programmes on international topics.  Such current 
affairs programming is not only fundamental to public service broadcasting, but is a 
specific legislative requirement in relation to Channels 3, 4 and 5.” 
 
The ITC also considered The Guardian’s allegations that publicity for a previous 
Central documentary had made false claims as to the exclusivity of an interview with 
President Castro of Cuba.  No such claims were made in the programme or in on-
screen trailers.  As the ITC Programme Code refers only to broadcast material, no 
breach can have taken place. The ITC has no locus to intervene. 
 
 
Notes for Editors: 
 
1. Carlton’s response admitted breaches of the Code in ten of the eleven areas 

cited by the ITC which are listed below.  These related either to Code section 
3.1, on respect for the truth, or to Code section 3.7, which refers to 
reconstructions in factual programmes and the requirement to label them on 
screen, or to both sections. 

 
2. The eleven main areas of potential breaches of the ITC Programme Code, 

were: 
 
 (i) the evidence for a new heroin route to the UK does not exist; 
 
 (ii) the programme-makers did not risk their lives in the manner claimed; 
 
 (iii) the raid on a cartel leader’s house was a reconstruction; 
 

(iv) this cartel leader was not the person interviewed in the programme, and 
the ‘secret location’ for the interview was the producer’s hotel bedroom; 



 - 3 - 

 
(v) the person interviewed was in fact a retired bank cashier with low-level 

drugs connections; 
 
(vi) the drug-runners shown were acting the parts, and the ‘heroin’ shown 

was sweets; 
 
(vii) the drug-smuggling mission was not arranged by the cartel; the producer 

paid for the ‘mule’s’ airline ticket; 
 
(viii) the ‘mule’ was seen apparently boarding a plane in Colombia with a 

destination of London, but in fact never left Colombia; 
 
(ix) the second half of the flight sequence was in fact filmed six months later 

and, contrary to claims, no drugs were being carried; 
 
(x) the mule did not get through customs and immigration at Heathrow, but 

was detained and sent home; 
 
(xi) the programme was unfair to a man in Manchester, whose home was 

shown being raided for drugs. 
 
3. The ITC found that the Code had been breached under ten of the eleven 

headings above.  The exception is item (iii), where the ITC accepts the Carlton 
panel’s conclusions that the raid was not reconstructed. 

 
4. The only previous financial penalty imposed on a terrestrial licensee was 

£500,000, which was imposed on Granada in 1994, following a series of Code 
breaches for undue prominence in This Morning. 

 
5. The proceeds of the financial penalty are paid to the Exchequer.  
 
 
 
 
 
 

______________________________ 
 
























































































































